Wiele procesów i aspektów funkcjonowania organizacji jest zależnych od kultury organizacyjnej, w tym wyniki pracy komórek organizacyjnych, efektywność organizacji, satysfakcja z pracy i zaangażowanie, strategia planowania i wykonania zadań, rekrutacja i selekcja pracowników, poziom oporu wobec zmian i konfliktów, proces socjalizacji i dynamika interakcji, innowacje i tworzenie nowych produktów, a także działania związane z marketingiem i sprzedażą.
Artykuł Michaela D. Watkinsa dla Harvard Business Review omawia pojęcie kultury organizacyjnej oraz jej znaczenie. Autor zauważa, że mimo powszechnego uznania jej istnienia i roli w kształtowaniu zachowań, brakuje jednomyślności co do jej definicji i wpływu na liderów.
Brak jasnej, precyzyjnej definicji kultury organizacyjnej utrudnia zrozumienie jej powiązań z innymi elementami organizacji oraz opracowanie skutecznych metod analizy czy transformacji kultur organizacyjnych. Dlatego niezwykle istotne jest znalezienie odpowiedzi na pytanie: Czym tak właściwie jest kultura organizacyjna?
Autor postanowił przedstawić różne spojrzenia na kulturę organizacyjną (KO), które wynikły z dyskusji na LI:
👉 KO jako wzorce zachowań: Kultura to spójne, obserwowalne wzorce zachowań w organizacji.
👉 KO jako produkt bodźców: Kultura jest kształtowana przez bodźce, takie jak nagrody i sankcje, które wpływają na zachowanie członków organizacji.
👉 KO jako tworzenie sensu: Kultura to proces „tworzenia sensu” w organizacjach poprzez wspólne tworzenie zrozumienia i świadomości.
👉 KO jako nośnik znaczeń: Kultura dostarcza wspólnego poglądu na to, „co jest” i „dlaczego jest”, poprzez wartości, rytuały i narrację.
👉 KO jako system kontroli społecznej: Kultura promuje właściwe zachowania i sankcjonuje niewłaściwe zachowania poprzez normy społeczne.
👉 KO jako system odpornościowy: Kultura działa jako forma ochrony przed niewłaściwym myśleniem i ludźmi oraz może atakować potrzebne zmiany.
Z rozważań wynika, że kultury organizacji są złożone i dynamiczne. Są również kształtowane przez kultury otoczenia zewnętrznego organizacji, w tym społeczeństw, w ramach których działają organizacje. Ponadto istotny wpływ na kulturę organizacji mogą mieć także jej subkultury.
Artykuł podkreśla, że zrozumienie różnej optyki na kulturę organizacyjną, w tym traktowanie jej jako proces, jest istotne dla liderów, którzy chcą lepiej zrozumieć swoje organizacje i dokonać pozytywnych zmian.
Czy jest jakiś związek między kulturą organizacji a whistleblowingiem?
Oczywiście, że tak.
Skuteczne systemy whistleblowingowe są nie tylko ważną częścią zdrowej kultury organizacyjnej, ale także mogą ją wzmacniać i utrwalać. Bez kultury otwartego i bezpiecznego dialogu na najtrudniejsze tematy nie ma mowy o zdrowej organizacji. Uruchomienie skutecznych kanałów whistleblowingowych jest czasami pierwszym krokiem do budowania kultury dialogu stanowiącej fundament zdrowej kultury organizacyjnej. Sprawdź system dla sygnalistów od e-nform.