Procedura zgłaszania nieprawidłowości to istotny element systemu whistleblowingowego, bowiem opisuje cały proces zgłaszania naruszeń, określa ramy i zasady całego systemu oraz opisuje role poszczególnych jego uczestników. Inaczej mówiąc, jest to przewodnik dla każdego uczestnika systemu.
Procedura zgłoszeniowa powinna obejmować w szczególności:
1) zakres podmiotowy i przedmiotowy systemu zgłoszeniowego,
2) najistotniejsze definicje (jak dużo, to w załączniku)
3) opis procesu dokonywania zgłoszenia, w tym m.in.:
a) wskazanie kanałów komunikacji i sposobu zgłaszania;
b) opis zasad ochrony sygnalistów;
c) określenie nieakceptowalnych zachowań;
4) szczegółowy opis organizacji obsługi zgłoszeń, w tym:
a) obowiązki, uprawnienia, a nawet kompetencje operatorów systemu;
b) proces procedowania zgłoszenia obejmującego:
– poszczególne etapy zarządzania zgłoszeniem;
– terminy realizacji czynności,
– obowiązki uczestników procesu w tym kierownictwa,
– zasady raportowania.
5) zasady poufności danych, w tym przetwarzania danych osobowych,
6) konsekwencje naruszania zasad w tym dot. ochrony sygnalistów
7) wskazanie dokumentów powiązanych,
8) rejestr zgłoszeń,
9) procedura skrócona (1 strona)
Aplikacja dla sygnalistów e-nform to możliwość bezpiecznego i anonimowego zgłaszania naruszeń w organizacjach.