• e-nform
  • Komisja Europejska wskazuje na błędy w transpozycji dyrektywy dotyczącej ochrony sygnalistów

Komisja Europejska wskazuje na błędy w transpozycji dyrektywy dotyczącej ochrony sygnalistów

19 lipca, 2024

blog, news:

Komisja Europejska wskazuje na błędy w transpozycji dyrektywy dotyczącej ochrony sygnalistów

🎯 Celem dyrektywy UE dotyczącej ochrony sygnalistów było ustanowienie wspólnych standardów przeciwdziałających częściowej i nierównej ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa na terytorium UE.

Czy to się udało?

Jak wskazuje Sprawozdanie Komisji Dla Parlamentu Europejskiego i Rady z wdrażania i stosowania dyrektywy w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii, nie obyło się bez problemów i niedociągnięć. Część z nich dotyczyła:

  • wyłączenia z zakresu stosowania przepisów krajowych informacji dotyczących bezpieczeństwa narodowego lub informacji  niejawnych, nawet jeżeli informacje te odnosiły się do obszarów polityki objętych dyrektywą.
  • wyłączenia zgłoszeń dotyczących (a) prawniczej tajemnicy zawodowej także wtedy gdy wykraczała poza ochronę poufności komunikacji między prawnikami a ich klientami, (b) ogólnego obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej, (c) tajemnicy narady sędziowskiej w odniesieniu do wszystkich czynności sędziów lub postępowań sądowych w ogólnym ujęciu;
  • nieuwzględnienia w zakresie podmiotowym prawa np. stażystów, wolontariuszy, wykonawców lub dostawców, a także osób pomagających sygnaliście w dokonaniu zgłoszenia lub osób trzecich;
  • uzależnienia ochrony sygnalisty od jego motywacji;
  • nałożenia na sygnalistę obowiązku wykorzystania w pierwszej kolejności wewnętrznych kanałów zgłoszeniowych lub zezwolenia warunkowego na bezpośrednie zgłoszenie zewnętrzne;
  • braku objęcia ochroną sygnalistów zgłaszających  naruszenia do instytucji UE;
  • braku możliwości dokonania ujawnienia publicznego z pominięciem kanałów wewnętrznych, a w szczególności zewnętrznych;
  • dzielenia zasobów w zakresie przyjmowania zgłoszeń i prowadzenia  postępowań wyjaśniających także z podmiotami zatrudniającymi powyżej 249 osób;
  • umożliwienia tworzenia kanałów zgłoszeniowych wyłącznie na poziomie grupy, zwalniając podmioty z tej grupy z obowiązku ustanowienia własnych wewnętrznych kanałów;
  • pominięcia w przepisach krajowych obowiązku (a)  należytej staranności działań następczych, (b) terminowego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia, (c) bezpośredniego spotkania z sygnalistą na jego żądanie;
  • niepodejmowania działań następczych w związku ze zgłoszeniem zewnętrznym dotyczącym naruszenia popełnionego ponad 2 lata wstecz;
  • pominięcia obowiązku przekazania zgłoszenia zewnętrznego właściwym rzeczowo organom w rozsądnym terminie i w bezpieczny sposób czy pominięcia obowiązku niezwłocznego poinformowania o tym sygnalisty;
  • nieuwzględnienia w przepisach krajowych zakazu gróźb działań odwetowych i prób podejmowania działań odwetowych lub katalogu działań odwetowych z dyrektywy;
  • niezapewnienia dostępu do indywidualnych porad, a jedynie udostępnieniu informacji na stronie internetowej;
  • wymagania od sygnalisty udowodnienia legalności zgłoszenia;
  • nieprecyzyjnego określenia czynów objętych sankcjami lub zastosowania zbyt łagodnych sankcji oraz braku sankcji za odwet wobec osób pomagających sygnaliście.

Vector

autor

E-nform

udostępnij

Czytaj także

e-nform_ilość koordynatorów
E-nform_blog_sygnalista-policjant-NYPD
E-nform_blog_Bezpieczne-i-efektywne-systemy-Whistleblowingu-w-przedsiębiorstwach — kopia
E-nform_blog_System-dla-sygnalistów-–-najtrudniej-jest-zacząć — kopia

Dołącz do grona naszych profesjonalnych Partnerów

Przekonaj się jak e-nform whistleblowing system może zwiększyć bezpieczeństwo i skuteczność Twojej organizacji w osiąganiu jej celów!

Jeżeli masz pytania dotyczące naszego systemu lub naszych usług, skontaktuj się z nami. Rozwiejemy wszelkie Twoje wątpliwości.

Zaufaj naszemu wieloletniemu doświadczeniu!

Scroll to Top