Poniżej przedstawiamy najistotniejsze ustalenia Raportu dotyczące mechanizmów raportowania naruszeń:
§ Zgłoszenia nadużyć (ang. tips) niezmiennie dominują jako najskuteczniejsza forma ich wykrywania. W badanym okresie, dzięki zgłoszeniom wykryto 42% nadużyć. Zgłoszenia są nadal prawie trzykrotnie skuteczniejsze od kolejnej metody detekcyjnej w postaci audytu wewnętrznego.
§ W 70% poszkodowanych organizacji jako mechanizm przeciwdziałania nadużyciom były wdrożone kanały zgłoszeniowe.
§ Straty spowodowane nadużyciami były dwukrotnie wyższe w organizacjach bez wdrożonych kanałów zgłoszeniowych (200 000 $), niż w tych, które je wdrożyły (100 000 $).
§ 55% zgłoszeń zostało przekazanych przez pracowników.
§ Detekcja nadużyć z wykorzystaniem zgłoszeń była zauważalnie efektywniejsza w organizacjach zatrudniających powyżej 100 pracowników (44 % wykrytych spraw), niż w organizacjach do 100 pracowników (33% wykrytych spraw).
§ W ciągu ostatnich 10 lat nastąpił dynamiczny wzrost procentowy (16%) zgłoszeń przekazywanych poprzez kanały whistleblowingowe.
§ Kanały whistleblowingowe wdrażano znacznie częściej w organizacjach powyżej 100 pracowników (81%), niż w mniejszych organizacjach (26%).
§ Spośród wdrożonych w organizacjach mechanizmów raportowania nadużyć, najczęściej wykorzystywano skrzynki mailowe (40% przypadków), webowe/internetowe systemy zgłoszeniowe (33% przypadków) oraz dedykowane linie telefoniczne (27% przypadków).
§ Organizacje posiadające systemy whistleblowingowe wykrywały nadużycia znacznie szybciej (średnia: 12 miesięcy) od organizacji, które ich nie posiadały (średnia: 18 miesięcy) oraz znacznie częściej (47% przypadków) od organizacji, które ich nie posiadały (31% przypadków).
§ Nie wszystkie informacje o podejrzeniach nadużyć były zgłaszane za pomocą kanałów zgłoszeniowych. Niektóre zgłoszenia były dokonywane do bezpośrednich przełożonych (30%), kierownictwa organizacji (15%), audytu wewnętrznego (12%), zespołów ds. nadużyć (12%), innych odbiorców (9%), zespołów/komórek śledczych (14%), pionów audytu wewnętrznego (12%), komitetu audytowego (12%), właścicieli (8%), współpracowników (8%) czy szeroko pojętych organów ścigania (8%).
§ Szkolenia pracowników z zakresu zgłaszania nieprawidłowości podnosiły skuteczność detekcji nadużyć! W organizacjach, w których przeszkolono pracowników w tym zakresie wykryto 45% spraw dot. nieprawidłowości, a w organizacjach bez szkoleń – 37%.
§ Jeszcze większa rola szkoleń jest widoczna w przypadku organizacji posiadających mechanizmy raportowania: 58% zgłoszeń zostało przekazanych w organizacjach, gdzie przeprowadzono takie szkolenia, a 42% w organizacjach bez prowadzonych szkoleń.
Więcej informacji w tej materii znajdziecie w artykule Rafał Hryniewicz z e-nform na LinkedIn: https://bit.ly/37AMy2E
- e-nform
- Najnowszy raport ACFE dotyczący nadużyć – “Occupational Fraud 2022: A Report to the nations” nie zaskakuje w obszarze whistleblowingu.
Najnowszy raport ACFE dotyczący nadużyć – “Occupational Fraud 2022: A Report to the nations” nie zaskakuje w obszarze whistleblowingu.
25 kwietnia, 2022