Według międzynarodowej organizacji OECD, zachęcanie pracowników do zgłaszania nadużyć i ich ochrona ma zasadnicze znaczenie dla zapobiegania korupcji zarówno w sektorze publicznym, jak i prywatnym.
Pracownicy zazwyczaj jako pierwsi rozpoznają wykroczenia w miejscu pracy. Umożliwienie im sygnalizowania bez strachu przed represjami może pomóc organizacji zarówno wykrywać, jak i zapobiegać nieprawidłowościom. W sektorze publicznym ochrona sygnalistów może ułatwić wykrywanie m.in. biernego łapownictwa, niewłaściwego wykorzystania funduszy publicznych, marnotrawstwa, oszustw, natomiast w sektorze prywatnym – pomaga w identyfikowaniu przez organy przypadków czynnego łapownictwa i innych działań korupcyjnych popełnianych przez pracowników firm, a także pomaga organizacjom zapobiegać i wykrywać nieprawidłowości w transakcjach handlowych. Co więcej, ochrona osób zgłaszających ma wpływ na ochronę interesu publicznego i promowania kultury organizacyjnej, opartej na odpowiedzialności i uczciwości.
Bez wątpienia, w kwestii ochrony interesów publicznych i prywatnych priorytetem są solidne i kompleksowe ramy ochrony sygnalistów, z jasno określonymi zasadami i procedurami zgłaszania podejrzeń niewłaściwego postępowania.