Dlaczego warto wdrożyć profesjonalny kanał whistleblowingowy?🤔
To jeden z wielu ważnych tematów, jakie udało nam się poruszyć podczas wtorkowego śniadania biznesowego – „Praktyczne podejście do whistleblowingu” organizowanego przez Rödl & Partner Poland we współpracy z e-nform. Oprócz ekspertów Rödl & Partner Poland w wydarzeniu uczestniczyli także były CEO Nike Polska Witold Kowalski oraz nasz CEO Rafał Hryniewicz.
Motywem przewodnim tego praktycznego spotkania było zgłoszenie sygnalisty, które było rozpatrywane z różnych perspektyw, w tym z perspektywy zarządczej, wymagań dyrektywy UE dot. ochrony sygnalistów i ostatnich projektów ustawy implementującej, wymagań prawa pracy, procedur wewnętrznych, RODO oraz procesu zarządzania informacją. Każdy z tych aspektów omawiany był w oparciu o praktyczne doświadczenia prelegentów.
Bardzo się cieszymy z licznych dyskusji i pytań od uczestników spotkania oraz z doskonałej atmosfery. Dziękujemy również za miłe komentarze, które do nas dotarły po spotkaniu.
Poniżej kilka kwestii, o których między innymi mówił nasz CEO:
👉 system whistleblowingowy może stanowić cenne źródło informacji dla organizacji w szerokim zakresie,
👉 kanały zgłoszeniowe są jednym z filarów systemu whistleblowingowego, ale nie kluczowym w kontekście jego skuteczności,
👉 przed wdrożeniem kanałów zgłoszeniowych należy zadać sobie kilka istotnych pytań dotyczących całego procesu przetwarzania informacji związanych ze zgłoszeniami,
👉 planując wdrożenie systemu whistleblowingowego jak i samych kanałów zgłoszeniowych należy spojrzeć się z nie tylko z perspektywy odbiorcy informacji, ale także i jej nadawcy (priorytety obu stron dość często się rozjeżdżają),
👉 wybór kanałów zgłoszeniowych determinuje sposób przetwarzania informacji, w tym w obszarze bezpieczeństwa i efektywności,
👉 profesjonalne, dedykowane kanały zgłaszania naruszeń wspierają zarządzanie zgłoszeniami w całym procesie, w tym wzmacniają jego bezpieczeństwo oraz skuteczność,
👉 to od nastawienia kierownictwa do systemu whistleblowingowego zależy czy jego wdrożenie będzie traktowane jako koszt, czy inwestycja w bezpieczeństwo i doskonalenie organizacji.