Istotnym elementem decydującym o skuteczności systemów zgłaszania nieprawidłowości jest świadomość pracowników, w następujących obszarach:
1) świadomość ryzyk związanych z nieprawidłowościami,
2) świadomość możliwości dokonania zgłoszenia wewnętrznego,
3) świadomość wdrożonych kanałów zgłoszeniowych (np. telefon, e-mail, system IT)
4) świadomość praw sygnalisty i zakresu jego ochrony.
W tym celu należy zwrócić szczególną uwagę na działania zarówno edukacyjne, jak i te, które budują i utrwalają świadomość pracowników, tj.:
1) szkolenia w zakresie rozpoznania i reagowania na ujawnione zagrożenia,
2) systematyczne komunikaty (publikacje, ulotki, spotkania) o roli systemu zgłoszeniowego w budowaniu kultury organizacyjnej opartej na zaufaniu i dbałości o dobro organizacji i jej pracowników,
Temu ma służyć:
1) prosty, przejrzysty przekaz dostosowany do charakteru organizacji i wykonywanych w niej zadań,
2) zrozumiałe dla pracowników procedury przejrzyście opisujące proces zgłaszania naruszeń,
3) informacja o zagrożeniach na jakie powinien reagować pracownik,
4) informacja o tym jak i komu zgłaszać w bezpieczny sposób nieprawidłowości,
5) podkreślanie korzyści z funkcjonowania systemu.
Takie podejście buduje zaufanie pracowników.
- e-nform
- Świadomość kluczem do sukcesu systemu whistleblowingowego.
Świadomość kluczem do sukcesu systemu whistleblowingowego.
11 lutego, 2021