Zaangażowanie zarówno kierownictwa jak i pracowników jest ważne. Tak samo ważne są kanał lub kanały zgłoszeniowe oraz właściwe procedury.
Ale tak naprawdę #NajważniejsiSąLudzie.
Możemy mieć super procedury, kanały zgłoszeniowe zapewniające anonimowość, poufność, bezpieczeństwo informacji i efektywne ich przetwarzanie. Ale bez odpowiednich ludzi do przyjmowania zgłoszeń lub podejmowania działań następczych system nie ma prawa działać. Osoby obsługujące system muszą być niezależne, wiarygodne, kompetentne, obiektywne i rzetelne oraz cieszące się zaufaniem. Muszą mieć odpowiednie uprawnienia i zasoby.
Powinny w szczególności:
1) chronić sygnalistów, w szczególności anonimowość lub poufność ich danych,
2) przestrzegać prawa osób, których dotyczy zgłoszenie,
3) posiadać wysokie umiejętności komunikacyjne,
4) umieć prowadzić działania następcze (m.in. ocenić prawdziwość zarzutów, przeprowadzić dochodzenie wewnętrzne/postępowanie wyjaśniające, zebrać materiał dowodowy, podjąć skuteczne działania w celu odzyskania środków lub zamknięcia postępowania).
Role i odpowiedzialności tych osób w systemie są kluczowe. Od ich cech, umiejętności i postępowania zależy skuteczność systemu dla sygnalistów.
- e-nform
- System dla sygnalistów – najważniejsi są ludzie.
System dla sygnalistów – najważniejsi są ludzie.
5 stycznia, 2021