Rolą kierownictwa najwyższego szczebla w odniesieniu do systemu zarządzania sygnalistami jest m.in.:
✔ ustanowienie celów;
✔ zatwierdzanie polityki;
✔ zapewnienie dostępności i zachęcanie do jego używania;
✔ zapewnienie dostępności i wykorzystania niezbędnych środków;
✔ informowanie o znaczeniu skutecznego zarządzania sygnalistami;
✔ informowanie o polityce informowania o nieprawidłowościach wewnątrz i na zewnątrz organizacji;
✔ wspieranie wszystkich osób w celu przyczynienia się do skuteczności systemu;
✔ promowanie ciągłego doskonalenia;
✔ promowanie kultury otwartości – mówienia/słuchania;
✔ zapewnienie, aby sygnaliści i inne zaangażowane osoby nie poniosły szkody ze strony organizacji w związku z sygnalizowaniem nieprawidłowości;
✔ w planowanych odstępach czasu, przyjmowanie i przegląd sprawozdań oraz wyników systemu zarządzania sygnalistami;
✔ zapewnienie bezstronnego badania spraw zgłoszonych przy użyciu systemu, niezależnie od tożsamości sygnalisty, przedmiotu sprawozdania oraz konsekwencji zidentyfikowanych problemów.
Wiarygodność systemu zarządzania sygnalistami zależy od stopnia, w jakim wszystkie zainteresowane strony postrzegają, że kierownictwo jest zaangażowane i będzie postępować zgodnie z wprowadzonymi procedurami.
- e-nform
- Whistleblowing system według wymogów normy ISO 37002 (projekt) – rola kierownictwa.
Whistleblowing system według wymogów normy ISO 37002 (projekt) – rola kierownictwa.
8 maja, 2021