• e-nform
  • Kolejny projekt ustawy o ochronie sygnalist贸w. Co si臋 zmieni艂o?

Kolejny projekt ustawy o ochronie sygnalist贸w. Co si臋 zmieni艂o?

August 1, 2023

blog:

Kolejny projekt ustawy o ochronie sygnalist贸w. Co si臋 zmieni艂o?

馃摙 1 sierpnia br. na stronie Rz膮dowego Centrum Legislacji pojawi艂 si臋 kolejny projekt (z 12.07. 2023 r.) ustawy o ochronie os贸b zg艂aszaj膮cych naruszenia prawa.

Co si臋 zmieni艂o w stosunku do poprzedniego projektu?

Poza kosmetycznymi zmianami w niekt贸rych przepisach, najwa偶niejsze z nich dotycz膮:
馃憠 przywr贸cenia do zakresu os贸b chronionych ustaw膮 funkcjonariuszy organ贸w ochrony bezpiecze艅stwa i porz膮dku publicznego, w tym Policji, s艂u偶b specjalnych, PSP oraz 偶o艂nierzy;
馃憠 wprowadzenia 14-dniowego vacatio legis dla przepis贸w z art. 23, art. 24 ust. 1-5, art. 25, art. 27-28 odnosz膮cych si臋 do obowi膮zku ustanowienia procedury zg艂osze艅 wewn臋trznych przez podmioty prawne oraz art. 32 odnosz膮cy si臋 do obowi膮zku ustanowienia procedury przyjmowania zg艂osze艅 zewn臋trznych przez organy publiczne oraz PIP.

Niestety podtrzymano wiele przepis贸w, kt贸re budz膮 spore w膮tpliwo艣ci, w tym聽m.in.:
馃搶co do zasady, brak stosowania przepis贸w ustawy do zg艂osze艅 anonimowych;
馃搶pomini臋cie w ustawowym katalogu narusze艅聽m.in. nadu偶y膰 pracowniczych;
馃搶brak stosowania przepis贸w ustawy np. w zakresie obs艂ugi聽zg艂osze艅 wewn臋trznych wykraczaj膮cych poza ustawowy katalog narusze艅 prawa, ale obj臋tych katalogiem narusze艅 przyj臋tym przez podmiot prawny;
馃搶brak mo偶liwo艣ci prowadzenia dzia艂a艅 nast臋pczych (poza przyjmowaniem zg艂osze艅) przez upowa偶niony podmiot zewn臋trzny (w dyrektywie nie ma takiego zakazu);
馃搶wym贸g z艂o偶enia pod rygorem odpowiedzialno艣ci za fa艂szywe zeznania przez osob臋 dokonuj膮c膮 zg艂oszenia zewn臋trznego o艣wiadczenia o prawdziwo艣ci zg艂oszenia;
馃搶wym贸g wydania przez w艂a艣ciwy organ publiczny za艣wiadczenia o obj臋ciu sygnalisty ochron膮 鈥 organ publiczny wydaje takie za艣wiadczenie sygnali艣cie po z艂o偶eniu przez niego ww. o艣wiadczenia oraz w ci膮gu 30 dni od otrzymania zg艂oszenia, w trakcie kt贸rych organ ten musi de facto uprawdopodobni膰 zaistnienie naruszenia prawa;
馃搶wym贸g powiadomienia przez ww. organ publiczny podmiotu, na rzecz kt贸rego wykonuje lub 艣wiadczy prac臋 zg艂aszaj膮cy, o wydaniu za艣wiadczenia.

Zauwa偶alny jest po艣piech projektodawcy na obecnym etapie procedowania projektu ustawy. Trudno si臋 w sumie dziwi膰. Jak wynika z opublikowanego na stronie RCL pisma Minister RiPS do Sekretarza SKRM: 鈥10 marca br. Komisja Europejska wnios艂a skarg臋 do Trybuna艂u Sprawiedliwo艣ci przeciwko Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie nieprzyj臋cia przepis贸w ustawowych, wykonawczych i administracyjnych niezb臋dnych do wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady z 23 pa藕dziernika 2019 r. w sprawie os贸b zg艂aszaj膮cych naruszenia prawa Unii. Komisja wnios艂a o nakazanie Rzeczypospolitej Polskiej zap艂aty na rzecz Komisji kwoty rycza艂tu w minimalnej wysoko艣ci 3 836 000 euro i okresowej kary pieni臋偶nej w wysoko艣ci 53 430 euro na dzie艅.鈥.

Cytuj膮c klasyka:
M: 鈥濶o i Panie, kto za to p艂aci? Pan p艂aci, Pani p艂aci, my p艂acimy. To s膮 nasze pieni膮dze.
S:聽Spo艂ecze艅stwo
M: Spo艂ecze艅stwo, prosz臋 Pana鈥

Vector

autor

E-nform

udost臋pnij

Czytaj tak偶e

Na-Blog-Artyku艂_Enform_Czy-i-w-jaki-spos贸b-zg艂asza膰-nieprawid艂owo艣ci-w-organizacji
mapa_rafal_hryniewicz
sygnali艣ci-SEC
Strategie-SEC_sygnali艣ci

Do艂膮cz do grona naszych profesjonalnych Partner贸w

Przekonaj si臋 jak e-nform whistleblowing system mo偶e zwi臋kszy膰 bezpiecze艅stwo i skuteczno艣膰 Twojej organizacji w osi膮ganiu jej cel贸w!

Je偶eli masz pytania dotycz膮ce naszego systemu lub naszych us艂ug, skontaktuj si臋 z nami. Rozwiejemy wszelkie Twoje w膮tpliwo艣ci.

Zaufaj naszemu wieloletniemu do艣wiadczeniu!

Scroll to Top